رئیس بنیاد شهید: پیکر ۲۰ شهید جنگ ۱۲ روزه هنوز شناسایی نشده است برگزاری ویژه‌برنامه‌ «محفل» در موکب‌های مسیر پیاده‌روی اربعین زائران سفر خود را به روز‌های پایانی مراسم اربعین موکول نکنند | زوار از تمامی مرزها تردد کنند آنچه بانوان در پیاده‌روی اربعین باید بدانند آماده‌سازی گسترده حرم مطهر امام رضا(ع) برای میزبانی میلیونی از زائران دهه پایانی صفر | نقش رسانه شهرآرا در مشهد بسیار فراتر از انتظار است تسهیلات ویژه برای دارندگان فیش عمره از سال ۱۳۹۰ به بعد توضیحات رئیس بنیاد شهید کشور در مورد آخرین وضعیت شهدا و جانبازان جنگ ۱۲ روزه + فیلم ۲۹ شهید جنگ ۱۲ روزه، مشهدی هستند | برخی جانبازان واجد شرایط در خراسان رضوی خودرو دریافت کرده‌اند همکاری موزه‌ای و فرهنگی آستان قدس رضوی و بنیاد مستضعفان کلید خورد ایجاد ۲ چایخانه جدید در حرم امام‌رضا(ع) در روز‌های پایانی ماه صفر پیام تسلیت تولیت آستان قدس رضوی در سوگ استاد محمود فرشچیان تردد بیش از ۷۳۴ هزار نفر در مرز مهران طی سه روز گذشته ویژه برنامه‌های حرم مطهر رضوی در آستانه اربعین ۱۴۰۴ اعلام شد درباره استاد فرشچیان، پیرغلام نگارخانه اهل‌بیت (ع) مدیرعالی حرم مطهر رضوی: استاد فرشچیان دوست داشت آثارش به صورت گمنام در حرم بماند ارائه روزانه خدمات درمانی به بیش از ۳ هزار زائر در درمانگاه امام‌رضا(ع) نجف اشرف + فیلم رویداد هنری "روضه هنری عاشورا" با رویکرد بین‌المللی در حرم مطهر رضوی برگزار شد موج بازگشت زائران اربعین از امروز آغاز شد (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) بیش از یک میلیون زائر اربعین از مرز مهران عبور کردند (۱۸ مرداد ۱۴۰۴) + فیلم ویژه برنامه «دچار» روایتی متفاوت از اربعین حسینی
سرخط خبرها

تسلیم در برابر خدای یکتا

  • کد خبر: ۱۲۹۹۱۴
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
تسلیم در برابر خدای یکتا
حجت الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی - فعال فرهنگی

طبق آیات نورانی قرآن، مهم‌ترین عنصر در رسالت انبیا و اولیای الهی دعوت به توحید و پرهیز از شرک و بت پرستی بوده است. البته درباره اینکه پذیرش توحید چه آثاری در زندگی بشر دارد، اهل تفکر و تحقیق مطالب زیادی نوشته اند که‌ می‌توان به بعضی از آن‌ها اشاره کرد. اولین اثر توحید در زندگی بشر، آزادی و آزادگی است.

کسی که فقط به یک سو می‌نگرد و دل در گرو یک دلدار دارد، به جای ارباب مختلف و متعدد فقط دل در گرو یک نفر دارد، در بند نفس و دیگران نخواهد بود و پیوسته به دنبال رسیدن به حق و حق گویی است و بدون هیچ ترس و هراسی فقط در پی جلب رضایت خداوند متعال است.

کسی که خدا را یکتا می‌داند و اعتقاد دارد که او بر همه چیز توانا و داناست و همه موجودات مخلوق او هستند، هیچ گاه در برابر دیگران به تملق و چاپلوسی نمی‌پردازد و نیرومندترین قدرت‌ها و شکوهمندترین ثروت‌ها نمی‌تواند وی را به بندگی و کوچکی و کرنش وادارد و فقط در پیشگاه خدای یکتاست که سر به سجده می‌گذارد و در مقابل اوست که پیشانی بر خاک می‌نهد.

قرآن کریم می‌فرماید: «فالهکم اله واحد فله اسلموا»؛ «خدای شما خدایی است یکتا، در برابر او تسلیم شوید.» درواقع اعتقاد به توحید که در رأس دعوت همه انبیای الهی بوده، منشأ همه خیرات در زندگی بشر است.

از دیگر آثار این توحید و یگانه پرستی، نفی طاغوت هاست. یعنی بنده خداوند همان طور که هوا‌های نفسانی را در کشور وجود خود نفی می‌کند و جز رضایت حق و خواست خدا را حاکم بر وجودش نمی‌کند، در اطراف خود هم به دنبال حاکمیت خدا و نفی غیر اوست و همین موضوع فلسفه حکومت انبیا و اولیا را تشکیل می‌دهد.

نکته مهم دیگر و اثر دیگری که از توحید و یکتاپرستی در جامعه انسانی ایجاد می‌شود، هم بستگی و برابری است. زیرا از نظر کسی که بنده خداوند است، تنها دلیل برتری کسب رضایت اوست و هیچ چیز غیر آن اعم از ثروت‌ها و قدرت‌های دنیایی نمی‌تواند دلیل برتری و موجب برتری جویی باشد.

اما آنچه پیامبر اسلام (ص) به عنوان دلیل نهایت رسالتش بیان می‌کند، گسترش اخلاق در میان مسلمانان و جوامع انسانی است؛ اخلاقی که گم شده بشر است، اخلاقی که‌ می‌تواند همه گره‌های امروز بشر در ابعاد مختلف اجتماعی را حل کند.

حضرت آیت ا... جوادی آملی درباره اهمیت اخلاق در رسالت پیامبراعظم (ص) می‌فرماید: «آن کسی که اشرف انبیاست، همه اوصاف انبیا را به نحو اکمل دارد.» اما مسئله خلق که خداوند فرمود: «و إنک لعلى خلق عظیم» برای این است که صبغه مردمی در تبلیغ و تربیت و آن کارسازی را که اخلاق دارد، علم ندارد.

مرحوم کلینی نقل کرد که امام صادق (ع) فرمود: وجود مبارک پیغمبر (ص) با احدی مگر به اندازه عقل خودش حرف نزد و برخی از علما ثابت کرده اند که پیامبراکرم (ص) با علم خود با اهل بیت (ع) سخن می‌گفت. زیرا فقط آن‌ها بودند که علم پیامبراسلام (ص) را‌ می‌فهمیدند.

اما آن چیزی که جامعه را‌ می‌سازد، علم کامل نیست، اخلاق کامل است. از همین رو پیامبراکرم (ص) علم فقه، حقوق، اصول دین،  فروع دین و دیگر علوم را کامل کرد، اما نفرمود «انی بعثت لاتمّم العلوم»، بلکه فرمود «انی بعثت لاتمّم مکارم الاخلاق». بله، نقطه نهایی خواست انبیا، به ویژه خاتم انبیا (ص)، ارتقای اخلاق در ما و جامعه ماست و باید همه همتمان را در این راستا به کار بگیریم تا بتوانیم به رضایت خدای تعالی و پیامبر او برسیم، ان شاءا....

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
آخرین اخبار پربازدیدها چند رسانه ای عکس
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->